Доповідна Міністра розвитку громад та територій Чернишова О.М. до Премꞌєр-міністра України Шмигаля Д.А. щодо обговорення ситуації з підвищенням вартості природного газу для підприємств теплопостачання
Прем’єр-міністру України
Шмигалю Д.А.
Шановний Денисе Анатолійовичу!
В умовах проходження опалювального сезону 2020/21 рр. проблемні питання діяльності суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання набирають все більшої ваги і можуть мати негативні соціальні наслідки.
Наразі найбільш актуальними питаннями, що потребують вирішення та відповідного реагування, є питання щодо зростання вартості природного газу для підприємств теплопостачання та, відповідно, тарифної політики у сфері теплопостачання.
На сьогодні більшість тарифів на теплову енергію та відповідні комунальні послуги, що застосовуються до населення, діють з 2018 року і є збитковими.
В умовах запровадження ринку природного газу вартість природного газу для підприємств теплопостачання змінюється щомісяця.
З метою планування підприємствами теплопостачання витрат на придбання природного газу, що враховуються у тарифах на комунальні послуги, недопущення зростання цих тарифів Урядом було прийнято постанову від 10.06.2020 № 467 згідно з якою до розрахунків тарифів на теплову енергію та відповідні комунальні послуги береться середня ціна природного газу, що діяла у минулому опалювальному сезоні. Для більшості підприємств теплопостачання це 4048,5 грн/тис.м3 (без ПДВ та інших надбавок). Також для компенсації цінових ризиків для підприємств теплопостачання передбачено можливість включення до складу тарифів 2% обігових коштів.
Однак, виходячи із сьогоднішньої ситуації, слід зазначити, що:
- фінансового ресурсу, передбаченого у тарифах, недостатньо для підприємств теплопостачання, оскільки ціна природного газу значно зросла з початку опалювального сезону та у грудні цього року становила
6103,1 грн/тис.м3 (без ПДВ та інших надбавок); - підприємства теплопостачання не можуть застосувати тарифи на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, встановлені органами місцевого самоврядування та НКРЕКП у 2020 році, у зв’язку із вимогами Закону України від 30.03.2020 № 540-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)», яким дозволено переходити на нові договори про надання комунальних послуг, та відповідно застосовувати нові тарифи на комунальні послуги, лише через п’ять місяців з дня закінчення карантину, встановленого Кабміном.
У зв’язку з прийняттям Закону України від 03.12.2020 №1060-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг», при найоптимістичнішому сценарії перехід на нові договори про надання комунальних послуг (що дозволить застосувати нові тарифи) може відбутися лише у березні 2021 року.
Разом з тим, відповідно до Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2018 р.
№ 867 (далі – Положення), обов’язковою умовою для постачання НАК «Нафтогаз України» природного газу для виробника теплової енергії є досягнення рівня розрахунків за природний газ на рівні не нижче 90 відсотків.
Наразі заборгованість підприємств теплопостачання за спожитий природний газ досягла 43,7 млрд. гривень, що більше на 8,9 млрд. гривень ніж на початок опалювального сезону (на 05.10.2020 – 34,8 млрд. грн).
Таким чином, ситуація, яка наразі виникла у зв’язку з зростанням вартості природного газу призведе до подальшого погіршення рівня розрахунків підприємств теплопостачання за природний газ та, відповідно, недосягнення ними рівня розрахунків 90 відсотків, що в результаті спричинить припинення газопостачання з боку НАК «Нафтогаз України» та, відповідно, ненадання послуг з теплопостачання в населених пунктах України, зокрема населенню і об’єктам соціальної сфери.
Зростання вартості природного газу, а також зростання з 01.01.2021 року тарифів на послуги з розподілу природного газу, вартості електричної енергії, збільшення розміру мінімальної заробітної плати згідно із Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» вимагає перегляду тарифів на теплову енергію та комунальні послуги в сторону збільшення, адже від цього залежить можливість функціонування підприємств теплопостачання та виконання ними покладених на них зобов’язань.
В іншому випадку – невідворотний колапс у системі теплопостачання.
З огляду на зазначене, вважаю, що окреслена ситуація потребує невідкладного вирішення та реагування.
У зв’язку з цим прошу терміново провести засідання Антикризового енергетичного штабу (29-30 грудня цього року) за участі народних депутатів України –членів Комітету Верховної Ради України з питань енергетики та житлово-комунальних послуг, Асоціації міст України, Міжгалузевої асоціації «Укртеплокомуненерго», НАК «Нафтогаз України» де розглянути питання щодо:
встановлення окремої ціни для підприємств теплопостачання, як оптового покупця природного газу у НАК «Нафтогаз України», що не перевищуватиме ціну природного газу, що продається населенню;
зміни формули розрахунку ціни природного газу для підприємств теплопостачання, визначеної Положенням;
внесення змін до Положення в частині зниження рівня розрахунків для виробників теплової енергії за природний газ перед НАК «Нафтогаз України»;
компенсації з державного бюджету України підприємствам теплопостачання збитків, що виникли внаслідок законодавчих вимог щодо заборони укладення нових договорів та застосування нових тарифів на комунальні послуги в період карантину;
ініціювання невідкладний розгляд профільним комітетом Верховної Ради України напрацьованих спільно з Мінрегіоном законопроектів:
«Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (реєстр. № 3508), яким передбачається реструктуризувати борги підприємств тепло-, водопостачання та водовідведення за спожиті енергоносії, утворені станом на 01.05.2020 року, та списати штрафні санкції, нараховані на зазначений борг, оскільки вони не мають джерел для відшкодування, а також зупинити виконавчі провадження та зняти арешти за позовами енергопостачальників з одночасним встановленням мораторію на нарахування та стягнення ними штрафних санкцій на заборгованість, утворену після 1 травня 2020 року по категорії «населення»; створити законодавчі підстави для узгодження та компенсації різниці між фактичними витратами та встановленими тарифами, що виникла з 01.01.2016 року;
«Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку погашення заборгованості споживачів з оплати житлово-комунальних послуг» (реєстр. № 3613), яким пропонується визначити порядок та умови реструктуризації заборгованості населення до 5 років, утвореної станом на 01.10.2020, за послуги, що надаються підприємствами житлово-комунальної галузі, а також передбачено внесення змін до Закону України «Про судовий збір» в частині звільнення позивачів – у справах про заборгованості споживачів з оплати за житлово-комунальні послуги, а також заявників у разі подання заяви щодо видачі судового наказу про стягнення заборгованості споживачів з оплати за житлово-комунальні послуги від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях;
«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання діяльності суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання» (реєстр. № 3912), положеннями якого удосконалюється механізм формування та встановлення тарифів на теплову енергію, у тому числі вироблену з використанням альтернативних джерел енергії, а також врегульовується питання, пов’язане із розрахунками за теплову енергію, для виробництва якої використовується природний газ, шляхом скасування для підприємств теплопостачання рахунків із спеціальним режимом використання з 01.05.2021. Зважаючи на критичність ситуації на підприємствах тепло-, водопостачання та водовідведення, а також те, що зазначені законопроекти є ключовими для галузі, Мінрегіон неодноразово зазначав про необхідність їх першочергового розгляду та прийняття Верховною Радою України.
З повагою
Міністр розвитку громад та територій | Олексій Чернишов |